
Facebook to największy na świecie portal społecznościowy. Spółka po raz pierwszy pojawiła się na amerykańskiej giełdzie NASDAQ 18 maja 2012 roku i stała się najwyżej wycenianą w dniu debiutu spółką giełdową w historii. Facebook to średnio ponad 2,1 miliarda użytkowników dziennie. Podmioty zależne Facebooka to m.in. Instagram, WhatsApp i Messenger. Nowością jest sekcja Facebook News, która agreguje wiadomości ze świata. Zobacz jak inwestować w kontrakty CFD na akcje Facebook.
Specyfikacja instrumentu w TMS Brokers
Czytaj w TMS NonStop
Czy wiesz, że dane zgromadzone na Facebooku obejmują ponad 980 petabajtów, a średnio co godzinę przybywa ponad 0,5 petabajta? Czy wiesz, że w 2008 roku założyciel Facebooka Mark Zuckerberg został najmłodszym miliarderem świata, plasując się na 735. miejscu w rankingu Forbesa zestawiającego najbogatszych ludzi na świecie? Facebook, z siedzibą w Menlo Park, jest największym na świecie serwisem społecznościowym, umożliwiającym zarejestrowanym użytkownikom komunikację, tworzenie własnych grup oraz dzielenie się zdjęciami, jak też korzystanie z rosnącej dynamicznie liczby nowych aplikacji i gier. W styczniu 2014 roku liczba użytkowników serwisu sięgnęła miliarda. Dzięki swobodnemu dostępowi do tworzenia aplikacji oraz integracji z innymi stronami oraz zewnętrznymi bazami danych, portal oferuje szerokie możliwości dla przedsiębiorców i reklamodawców. Facebook umożliwia dotarcie do określonych grup docelowych oraz wykorzystanie zaangażowania klientów do promowania konkretnych produktów i usług. Statystycznie co miesiąc do serwisu wgrywane jest ponad miliard zdjęć i 10 milionów filmów. Facebook został stworzony w 2004 roku jako społecznościowy serwis międzyuczelniany, jednak dostępny był pod innym niż dzisiaj adresem internetowym – thefacebook.com. Kilka dni po uruchomieniu strony okazało się, że trzech innych studentów Harvardu rości sobie prawa do serwisu. Sprawa zakończyła się w 2008 roku ugodą, na mocy której bracia Winklevoss i Divya Narendra otrzymali 1,2 miliona akcji wartych podczas debiutu spółki 300 milionów USD. W 2005 roku serwis umieszczono na nowej domenie – facebook.com, która kosztowała wtedy 200 000 USD. Ta kwota brzmi jak okazja w porównaniu z ceną jaką przyszło serwisowi zapłacić za domenę fb.com w 2008 roku (8,5 miliona USD). Od września 2006 roku zezwolono na rejestrację w serwisie wszystkich osób powyżej 13. roku życia. Od maja 2008 roku aktywna jest polska wersja językowa serwisu. We wrześniu 2009 roku Facebook zaczął na siebie zarabiać. W 2011 roku ogłoszono, że jest drugą po google.com najczęściej odwiedzaną stroną w USA. Spółka zadebiutowała na giełdzie w lutym 2012 roku, a już trzy miesiące później jej kapitalizacja rynkowa osiągnęła 104 miliardy USD. Niedługo po swoim IPO Facebook kupił serwis Instagram za miliard USD, w 2014 roku Facebook przejął spółkę Oculus VR za 2 miliardy USD oraz aplikację WhatsApp za 19 miliardów USD. Facebook zatrudnia 39 651 pełnoetatowych pracowników (dane na dzień 30 czerwca 2019 r.). Portal odwiedza średnio 2,41 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, a średnio codziennie ponad 2,1 miliarda ludzi korzysta z Facebooka, Instagrama, WhatsApp lub Messenger (dane z czerwca 2019 r.). Co ciekawe - historia Facebooka to nie tylko pasmo sukcesów. Żadna inna spółka w historii nie straciła w jeden dzień na wartości tyle, co Facebook. 26 lipca 2018 roku cena akcji społecznościowego giganta na otwarciu amerykańskiej giełdy spadła o ok. 18 proc., co oznacza że kapitalizacja spółki z dnia na dzień skurczyła się o 124 mld dol., czyli najwięcej w historii amerykańskiego parkietu. Te spadki były kolejną odsłoną kryzysu, który zaczął się od oskarżeń o udostępnianie danych zewnętrznym firmom. Akcje Facebooka pogłębiły spadki, a w ciągu pół roku ich wartość zmalała o 40 procent. Na koniec 2018 roku mówiło się o kryzysie zaufania do serwisu i początku upadku kolosa, jednak okazało się że jego nogi wcale nie są uformowane z miękkiej gliny, ale stoją twardo na ziemi. Nie oznacza to jednak, że grunt się pod nim nie osuwa. Dochodzenia wyjaśniające kwestie kontroli Facebooka nad danymi osobowymi użytkowników oraz odpowiedzialności firmy za zachowania zagrażające ochronie prywatności i konkurencyjności na rynku trwają. Mimo to notowania Facebooka na koniec września 2019 roku odrobiły straty poniesione w II połowie 2018 roku. Sukcesów może być więcej. Na koniec października 2019 roku Facebook rozpoczął próby nowej sekcji o nazwie Facebook News, która ma oferować użytkownikom wyselekcjonowane treści pochodzące od wydawców. Współpraca Facebooka z ponad 200 mediami, takimi jak „Wall Street Journal”, „Washington Post”, ABC, NBC, BuzzFeed czy „Chicago Tribune”, może skazać media na uzależnienie od humorów Facebooka. Da im jednak zarobić kwotę do 3 mln dol. rocznie, a Facebookowi lepszy PR. Facebook News jest dostępny jako osobna sekcja w mobilnej aplikacji Facebooka, z której na razie mogą korzystać mieszkańcy kilku dużych miast w USA. Można więc powiedzieć, że Facebook wrócił do formy jako stabilna firma, która zatrudnia blisko 36 000 ludzi na całym świecie. W 2018 roku spółka Zuckerberga miała 55,8 mld USD przychodu, 33,4 mld USD EBITDA i 22,1 mld USD zysku. W dodatku FB zapowiedział w połowie czerwca 2019 r. emisję swojej kryptowaluty Libra, ale od tamtej pory kurs specjalnie nie urósł. Wedle konsensusu analityków akcje FB mają potencjał do wzrostu. Zobacz jak inwestować w kontrakty CFD na akcje Facebook. Sprawdź rachunek maklerski w TMS Brokers.
Zobacz jakie to proste, bądź o krok przed innymi.
otwórz konto w 8 minut i rozpocznij handel!
Otwórz konto
Załóż konto
Jesteś już klientem TMS Brokers? Zaloguj się »
Otwarcie rachunku jest szybkie i proste.
Wybierz rachunek real lub demo i zacznij inwestycje
w kilka minut.