We IX Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej bez zmian, minus 10,5 pkt. - IBnGR/Carrefour

16-09-2013 10:42
16.09. Warszawa (PAP) - Barometr Carrefour - Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej utrzymał się we wrześniu na poziomie minus 10,5 pkt. - wynika z badania IBnGR. Niemal wszystkie składowe Barometru oddziaływały korzystnie na jego wartość - jedynym czynnikiem negatywnym była rosnąca inflacja.

Wartość Barometru Carrefour nie obniżyła się po raz czwarty z rzędu.

"Na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw" - napisano w komentarzu do raportu.

"Pozytywne czynniki oddziałujące na Barometr równoważone były przez wzrost wskaźnika inflacji" - dodano.

Autorzy raportu podkreślają, że pomimo przewagi optymistycznych danych płynących z gospodarki wartość Barometru Carrefour w dalszym ciągu znajduje się poniżej poziomu neutralnego, czyli zera.

"Z prognoz IBnGR wynika, że dalsza poprawa koniunktury i wzrost dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, następować powinny dopiero w następnych miesiącach. Według większości aktualnych prognoz makroekonomicznych w czwartym kwartale wzrost gospodarczy będzie najszybszy w całym roku. Zgodnie z prognozą IBnGR, ożywienie nie będzie jednak spektakularne, a słabe wyniki pierwszego półrocza sprawią, że w całym 2013 roku tempo wzrostu produktu krajowego brutto będzie najniższe od ponad dekady" - napisano.

Według IBnGR, niepokojem może napawać przewidywany w 2013 roku, kolejny z rzędu spadek nakładów inwestycyjnych.

"Bezwzględny spadek nakładów inwestycyjnych, przy obserwowanej już wcześniej niskiej stopie nakładów inwestycyjnych w gospodarce, stawiać może pod znakiem zapytania dynamiczny i stabilny wzrost gospodarczy w przyszłości. Pomimo tego w 2014 roku należy się spodziewać dalszego przyspieszenia wzrostu zarówno PKB, jak i konsumpcji" - dodano.

Barometr Carrefour - Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej opracowywany jest na zlecenie Carrefour przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stanu koniunktury w sektorze handlowym w Polsce.

Jak poinformowano w komunikacie prasowym, Barometr "jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) - pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100". (PAP)

nik/ ana/

X
Poleć artykuł innej osobie

Uzupełnij poniższy formularz

Graficzne pułapki CAPTCHA