X
Poleć artykuł innej osobie

Uzupełnij poniższy formularz

CAPTCHA
 
Graficzne pułapki CAPTCHA

Amazon

 

Amazon

  Czy wiesz, że

Założyciel firmy Amazon postanowił zmienić nazwę spółki, ponieważ stara nazwa brzmiała podobnie do słowa „trup” (ang. cadaver)? Ponadto nazwa spółki rozpoczynająca się na literę „A” zwiększała szansę na jej pojawienie się na czele każdej listy, której kolejność będzie alfabetyczna.

 

Informacje podstawowe

Nazwa firmy: AMAZON
Ticker (TMS Connect / TMS Direct): AMZN:xnas / AMAZON
Giełda: Nasdaq
Sektor / Branża: usługi internetowe, handel online
Rok założenia: 1994 rok
Zatrudnienie: 117,300
Kapitalizacja Rynkowa 156,648.7 mln USD
Adres internetowy spółki: www.amazon.com

Opis spółki - działalność

Amazon z siedzibą w Seattle jest powszechnie uważany za pioniera w sprzedaży elektronicznej. Początkowo spółka funkcjonowała jako księgarnia internetowa. Z czasem jej asortyment wzbogacił się o produkty takie jak: DVD, muzyka, elektronika, sprzęt komputerowy, a nawet meble, czy towary spożywcze. Siłą Amazona są doskonałe procesy dystrybucji oraz sieć oddziałów zlokalizowana m.in.: w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Japonii, Chinach, Francji, Włoszech, Brazylii, Polsce, Hiszpanii i Kanadzie. Spółka w swoim portfelu posiada też inne znane serwisy internetowe: Alexa Internet, Yoyo.com (Amazon.cn) oraz IMDb. Amazon zapowiedział wybudowanie trzech centrów logistycznych w Polsce (dwa we Wrocławiu oraz jedno w Poznaniu), co zagwarantuje miejsca pracy dla blisko 6 tysięcy osób. Kamieniem milowym w rozwoju spółki było wprowadzenie do produkcji niezwykle popularnego czytnika do ebook’ów – Amazon Kindle, którego sprzedaż jest już liczona w milionach sztuk, a liczba dostępnych tytułów na to urządzenie nieustannie rośnie.

Historia spółki

Spółka została założona w lipcu 1994 roku przez Jeffa Bezosa jako Cadabra. Rok później pojawiła już w Internecie pod obecną nazwą Amazon. Jak wiele innych znanych dzisiaj najbardziej spektakularnych firm Amazon powstał w garażu. Pomysł Jeffa Bezosa inspirowany był raportem o przyszłości Internetu, w którym prognozowano wzrost biznesu internetowego o 2,300%. Założyciel Amazona stworzył listę 20 produktów, które są najczęściej sprzedawane i reklamowane w Internecie, a następnie zawęził ją do płyt CD, sprzętu komputerowego, oprogramowania, filmów oraz książek. Ostatecznie Bezos zdecydował, iż jego nowy biznes będzie oparty na sprzedaży internetowej książek z powodu dużego popytu międzynarodowego na literaturę. W pierwszych 2 miesiącach działalności Amazon sprzedawał książki już w 50 stanach i 45 państwach. Spółka zadebiutowała na NASDAQ 15 maja 1997 roku.

Dane finansowe (stan na 30.06.2014)

Wyniki finansowe
Roczna stopa zwrotu (ost. 12 msc-y, stan na 30.06.2014): 20,66 %
Maximum 52 – tygodniowe: 408,06
Minimum 52 – tygodniowe: 284,17
Zmienność 30 – dniowa: 36,41%
Beta: 1,34

Polityka Dywidendy:
Wysokość ostatnio wypłaconej dywidendy: -
Stopa wypłat dywidendy (DPR) =  Roczna dywidenda na 1 akcję / EPS: 0%

Wskaźniki fundamentalne wyceny:
Wskaźnik P/E: 892,2
Wskaźnik P/CF: 29,1
Wskaźnik P/B: 14,77
Wskaźnik P/S: 1,9
EPS (zysk na 1 akcję): 0,38
Wskaźnik wartość księgowa na 1 akcję (BVPS): 22,95

Poziomy wyniku finansowego:
Przychody netto  ze sprzedaży: 81,76 mld USD
EBITDA: 4,0 mld USD
Wynik finansowy netto (zysk/strata): 0,180 mld USD

Wskaźniki Bilansowe:
Wskaźnik Dług/Kapitał Własny: 32,7%
ROE: 1,9%
ROA: 0,5%

Akcjonariat (Najwięksi akcjonariusze):
1. Bezos Jeffrey 18,17%
2. Capital Group Companies Inc. 11,41%
3. T Rowe Price Group Inc. 5,07%
4. Vanguard Group Inc. 4,03%
5. Blackrock 3,85%