Nowalijki, rekreacja i wiosenne kolekcje obuwia i ubrań spowodowały wzrost cen w IV o 0,4 proc. - GUS

15-05-2013 14:16
15.05. Warszawa (PAP) - Największy wpływ na wzrost cen w kwietniu o 0,4 proc. miały wzrosty cen w dziale rekreacja, odzież i obuwie oraz wzrost cen nowalijek - wynika z danych GUS.

"Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miał w tym okresie wzrost cen w zakresie rekreacji i kultury (o 2,0 proc.), wyższe ceny odzieży i obuwia (o 3,3 proc.), a także żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,4 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,16 p. proc., 0,15 p. proc. i 0,09 p. proc. Niższe ceny związane z transportem (o 0,6 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,06 p. proc." - napisano.

Z sekcji żywność i napoje bezalkoholowe najbardziej podrożały owoce o 2,9 proc. i warzywa (o 2,4 proc.).

GUS wprowadzeniem na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej tłumaczy, to iż w kwietniu ceny obuwia i odzieży ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 4,8 proc. i 2,6 proc. wyższym niż w marcu br.

Z kolei koniec promocji na rynku wydawniczym spowodował, iż w kwietniu br. konsumenci więcej niż w poprzednim miesiącu płacili za gazety i czasopisma o 5,0 proc. Wzrosły także ceny w zakresie turystyki zorganizowanej o 2,2 proc., w tym za granicą o 3,6 proc.

W skali roku wzrost cen wyniósł 0,8 proc.

"Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,7 proc.), opłat związanych z mieszkaniem (o 1,1 proc.), a także podwyżki cen w zakresie rekreacji i kultury (o 3,5 proc.), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,41 p. proc., 0,29 p. proc. i 0,28 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 7,3 proc.), niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,1 proc.), a także w zakresie transportu (o 2,2 proc.) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,30 p. proc., 0,25 p. proc. i 0,21 p. proc." - napisano. (PAP)

map/ jtt/

X
Poleć artykuł innej osobie

Uzupełnij poniższy formularz

CAPTCHA
 
Graficzne pułapki CAPTCHA