Miesiąc w gospodarce - czerwiec 2015

Miesięczne   •   03-06-2015 12:07
Wygrana Andrzeja Dudy w wyborach prezydenckich wprowadziła sporą dozę nerwowości na rynek polskich aktywów i złotego, gdyż rozbudziła spekulacje o potencjalne konsekwencje obietnic wyborczych prezydenta-elekta (oraz partii, z której się wywodzi) dla budżetu. Fakty są jednak takie, że zagrożenie nadmierną ekspansją fiskalnej w najbliższym czasie jest niewielkie.
Miesiąc w gospodarce - czerwiec 2015

W trakcie kampanii media prześcigały się w kwotach, ile mogłyby wynieść koszty obietnic wyborczych dla budżetu. Realizacja postulatów obniżenia wieku emerytalnego, podniesienie kwoty wolnej od podatku, dopłaty dla rodzin z dziećmi i przewalutowania kredytów walutowych według różnych szacunków mogło wynieść ok. 50 mld złotych rocznie. Jednakże wprowadzenie zmian do przyszłorocznego budżetu jest bardzo mało prawdopodobne.

Do czasu wyborów parlamentarnych (zaplanowanych na październik) projekty ustaw będą torpedowane w Sejmie przez koalicję rządzącą PO-PSL. Z kolei po wyborach (w przypadku wygranej PiS) zostanie bardzo mało czasu na nowelizację ustawy budżetowej. Według przepisów ustawa budżetowa musi zostać przedstawiona w Sejmie do końca września, a późniejsze prace parlamentarne muszą zostać zakończone w ciągu czterech miesięcy. Dodatkowo po wyborach realny jest wielotygodniowy proces formowania rządu, co opóźni ewentualne działania na rzecz modyfikacji budżetu. Jeśli nowy rząd będzie chciał wprowadzić zmiany w polityce fiskalnej, wpływ będzie odczuwalny dopiero od 2017 r.

Nawet jeśli nowy rząd agresywnie przystąpi do realizacji wyborczych prezydenta-elekta, będzie musiał stawić czoła regule budżetowej, która wprowadza górne ograniczenie dla wydatków budżetowych. Wzrost wydatków rok do roku nie może przekroczyć tempa średniorocznego wzrostu PKB skorygowanego o inflację z uwzględnieniem poprzedniego poziomu deficytu. Naturalnie nowy rząd może przegłosować zmiany w regule wydatkowej, co będzie pierwszym sygnałem zagrożenia dla stabilności finansowej Polski.

Mając powyższe na uwadze, bieżący rok może jednak przynieść wzrost wydatków fiskalnych powiązanych z kampanią wyborczą partii koalicyjnych. Jednakże skala potencjalnego poluzowania (z uwzględnieniem reguły wydatkowej oraz dążenia rządu do zdjęcia z Polski przez KE procedury nadmiernego deficytu) nie jest duża i nie powinna przekroczyć 0,5 proc. PKB.

Podsumowując, polityczne tło w krótkim terminie powinno stanowić wsparcie dla perspektyw wzrostu, gdyż rozsądne poluzowanie fiskalne w 2015 r. będzie podbijać dynamikę PKB. W oparciu o powyższe oraz silniejszy wzrost gospodarczy w I kwartale zrewidowaliśmy nasze prognozy na cały 2015 rok z 3,4 proc. do 3,7 proc.

Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowany przez Dom Maklerski TMS Brokers S.A. (“TMS Brokers”) z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59 00-120 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 526.27.59.131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości wpłacony, działający zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers.

TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004)

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorcy, tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii doradcy finansowego.

TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji, bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji. TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i:

(i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych,

(ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe

(iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie, czy gwarancja przyszłych wyników. TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji.

Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronach internetowych www.tms.pl w części https://www.tms.pl/zastrzezenia-prawne

Sporządził:
Konrad Białas
Główny Ekonomista
Konrad Białas

Kontrakty na różnicę są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.
76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami na różnicę u niniejszego dostawcy.
Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty na różnicę, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Kontrakty na różnicę są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.
76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty
w wyniku handlu kontraktami na różnicę u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty na różnicę, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.