Ile pieniędzy zostało Grecji?

Posiedzenie Eurogrupy z 11 maja zgodnie z oczekiwaniami nie przyniosło finalnego porozumienia między Grecją a pożyczkodawcami. Chociaż w oświadczeniu zakomunikowano pewien postęp po stronie Aten, od strony formalnej nic nie uległo zmianie. Grecja wciąż sprzeciwia się planom zreformowania systemu emerytalnej i deregulacji rynku pracy – warunkom postawionym przez UE, względem których rząd Syrizy szuka pola do kompromisu.
Czas na ocenę postępów w przeprowadzonych reformach, która jest wymagana do wypłaty ostatniej transzy pomocy, został wydłużony z 28 lutego do 30 czerwca. Jednak w ciągu tych czterech miesięcy Grecja musi sprostać realizacji zobowiązań wynikających z zapadających rat kredytów. Jak na razie rząd grecki radzi sobie ze spłatą, ale musiał posiłkować się m.in. ściągnięciem depozytów od jednostek samorządu terytorialnego. Według danych z Banku Grecji na koniec marca rząd dysponował wolnymi środkami pieniężnymi w wysokości 5,4 mld EUR (4,3 mld EUR depozytów w greckich bakach i 1,1 mln EUR w depozycie w Banku Grecji). Od tamtego czasu Grecja musiała zwrócić MFW ok. 1,5 mld EUR wcześniejszych pożyczek (+80 mln EUR odsetek od obligacji trzymanych przez ECB). Według dzisiejszych doniesień greckiego dziennika Kathimerini ok. 650 mln EUR z zapłaconych wczoraj 763 mln EUR pochodziło z wkładu Grecji do system SDR w MFW, który kraj musi zwrócić w ciągu miesiąca. Dodatkowo w kwietniu i maju Ateny prawdopodobnie borykał się z deficytem budżetowym. Rok temu w tych dwóch miesiącach sięgnął on ok. 1,5 bln EUR, ale w tym roku sytuacja gospodarcza jest gorsza i szacunek na poziomie 2 mld EUR należy uznać za wyjątkowo ostrożny. Razem w państwowej kasie zostawia to ok. 2,4 mld EUR (z tego 650 mln pozostaje zarezerwowane na zwrot do MFW). Reszta pozwoli na spłatę rat pożyczek dla Funduszu przypadających na 5, 12 i 16 czerwca (razem 1,2 mld EUR), ale środków zabraknie na 30 czerwca, kiedy do oddania MFW jest 2,9 mld EUR.
Szacunki wskazują, że Grecja ma jeszcze kilka tygodni na prowadzenie twardych negocjacji, zanim pozostanie w sytuacji bez wyjścia. Następne posiedzenie Eurogrupy zaplanowane jest na 18 czerwca i najpóźniej w tym terminie negocjacje muszą się zakończyć. Patrząc dalej, jeśli strony osiągną porozumienie i Grecja otrzyma ostatnią transzę pomocy finansowej, do końca sierpnia środki niemal w całości zostaną przeznaczone na spłatę zobowiązań wynikających z obligacji posiadanych przez ECB. Tymczasem pozostająca w marazmie grecka gospodarka nie zapewni wystarczających dochodów budżetowych, aby zrównać konieczne wydatki (pensje urzędników, emerytury). Jest coraz bardziej prawdopodobne, że grecka saga nie zakończy się przed wakacjami, a jedynie przerodzi w debatę an temat uruchomienia kolejnego programu pomocowego.
Istotne daty:
- 15 maja – odkup bonów za 1,4 bln EUR
- 5 czerwca – spłata pożyczki od MFW na kwotę 312 mln EUR
- 12 czerwca - odkup bonów za 3,6 bln EUR
- 12 czerwca - spłata pożyczki od MFW na kwotę 351 mln EUR
- 16 czerwca - spłata pożyczki od MFW na kwotę 576 mln EUR
- 18 czerwca - szczyt Eurogrupy
- 25 czerwca - szczyt UE
- 30 czerwca - spłata pożyczki od MFW na kwotę 2,9 mld EUR
- 30 czerwca – wygasa porozumienie bailoutowe między Grecja a strefą euro
- 12 lipca – odkup bonów za 2,4 bln EUR
- 12 lipca – spłata pożyczki od MFW na kwotę 464 mln EUR
- 20 lipca – odkup obligacji o ECB za 3,5 mld EUR
- 20 sierpnia – odkup obligacji o ECB za 3,2 mld EUR
Czytaj więcej na...

Niniejsza publikacja została przygotowany przez Dom Maklerski TMS Brokers S.A. (“TMS Brokers”) z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59 00-120 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 526.27.59.131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości wpłacony, działający zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers.
TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004)
Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.
Odbiorcy, tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii doradcy finansowego.
TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji, bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym
Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.
Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji. TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.
Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i:
(i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych,
(ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe
(iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych
Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.
Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie, czy gwarancja przyszłych wyników. TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji.
Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Szczegółowe informacje dotyczące TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronach internetowych www.tms.pl w części https://www.tms.pl/zastrzezenia-prawne