9 mld USD mniej w budżecie federalnym USA

Poranne   •   18-07-2025 10:47
Pakiet cięć budżetowych o łącznej wartości 9 miliardów USD – odpowiadającej około 0.1% federalnego budżetu wynoszącego 6.8 biliona USD – został uchwalony jako pierwszy skuteczny pakiet tzw. „rescissions” od ponad 30 lat, czyli aktu anulowania wcześniej zatwierdzonych wydatków przez Kongres. Redukcje objęły kilka kluczowych obszarów. Cięcia dotknęły m.in. pomoc zagraniczną oraz finansowanie mediów publicznych, takich jak PBS i NPR, które według Republikanów wykazują stronniczość wobec środowisk konserwatywnych. Z pakietu wyłączono jednak, po poprawkach Senatu, około 400 milionów USD z programu PEPFAR – amerykańskiego programu zapobiegania HIV/AIDS.
9 mld USD mniej w budżecie federalnym USA

Rynki finansowe zareagowały umiarkowanie pozytywnie, traktując pakiet jako symboliczny sygnał o powrocie do bardziej zdyscyplinowanej polityki fiskalnej. Inwestorzy odebrali tę decyzję jako próbę ograniczenia ekspansji budżetowej, co w kontekście wysokiego deficytu federalnego i rosnących kosztów obsługi długu publicznego może wpłynąć na stabilizację oczekiwań inflacyjnych.Wczoraj kontrakty terminowe na SP500 zakończyły sesję na rekordowym poziomie 6340,5 pkt. Rentowności amerykańskich obligacji skarbowych krótkoterminowo nieznacznie spadły, sygnalizując poprawę nastrojów wobec perspektyw fiskalnych, choć część analityków ostrzegła, że tak niewielkie oszczędności mają raczej charakter politycznego gestu, niż realnej zmiany w strukturze wydatków.

Proces legislacyjny przebiegał w atmosferze napięć politycznych. W Izbie Reprezentantów głosowanie zakończyło się stosunkiem 216–213. Przeciwko opowiedziało się dwóch Republikanów. Obrady opóźniły się z powodu wewnętrznych sporów w Partii Republikańskiej oraz wezwań do ujawnienia dokumentów związanych z Jeffreyem Epsteinem. Komitet Regulaminowy przyjął rezolucję wzywającą do ujawnienia tych dokumentów w ciągu 30 dni, jednak bez realnego mechanizmu egzekwowania tej decyzji. W Senacie pakiet został przyjęty stosunkiem głosów 51–48. Przeciwko głosowały dwie senator Republikańskie, które wyraziły sprzeciw wobec przekazywania zbyt dużych uprawnień budżetowych administracji wykonawczej.

Pakiet wzbudził szeroką debatę polityczną. Republikanin Aaron Bean określił go jako „mały krok w stronę oszczędności, ale wielki ku zdrowemu rozsądkowi budżetowemu”. Administracja Donalda Trumpa zapowiedziała zamiar wprowadzania podobnych inicjatyw oszczędnościowych co miesiąc. Z kolei lider Demokratów w Izbie Reprezentantów, ostrzegł, że cięcia osłabiają bezpieczeństwo narodowe oraz ograniczają wpływy Stanów Zjednoczonych na arenie międzynarodowej. Pojawiły się również obawy o negatywne skutki dla społeczności wiejskich, które korzystają z lokalnych stacji mediów publicznych, szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Krytykowano również sposób forsowania ustawy, który może podważyć niezbędną współpracę międzypartyjną w przyszłych negocjacjach budżetowych. W świetle tego precedensu, Biały Dom – reprezentowany przez dyrektora Biura Zarządzania i Budżetu (OMB), Russa Voughta – zapowiedział kolejne wnioski o anulowanie wydatków. Jego wypowiedzi dotyczące „ograniczenia dwupartyjności” w procesie budżetowym spotkały się jednak z krytyką, również wśród przedstawicieli własnej partii.

Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowany przez Dom Maklerski TMS Brokers S.A. (“TMS Brokers”) z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59 00-120 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 526.27.59.131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości wpłacony, działający zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers.

TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004)

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorcy, tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii doradcy finansowego.

TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji, bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji. TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i:

(i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych,

(ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe

(iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie, czy gwarancja przyszłych wyników. TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji.

Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronach internetowych www.tms.pl w części https://www.tms.pl/zastrzezenia-prawne

Sporządził:
Krzysztof Kamiński
Krzysztof Kamiński

Kontrakty na różnicę są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.
77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami na różnicę u niniejszego dostawcy.
Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty na różnicę, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Kontrakty na różnicę są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.
77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty
w wyniku handlu kontraktami na różnicę u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty na różnicę, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.