Kalendarium 23 XII -27 XII

Temat zadłużenia wraca jak bumerang. W przypadku gdyby Kongres USA nie osiągnął porozumienia rząd amerykański wyczerpie swoje środki finansowe. W konsekwencji agencje, które nie pełnią funkcji niezbędnych, będzie musiało zostać zamkniętych (shutdown). W takim scenariuszu mogłaby ucierpieć gospodarka Stanów Zjednoczonych.
W czwartek prowizorium budżetowe, które zostało poparte przez Trumpa zostało odrzucone przez Izbę Reprezentantów. Porażka tego projektu stworzyła realne ryzyko kryzysu w USA, historia jednak pokazuje, że na ostatnią chwilę udawało się w przeszłości znaleźć kompromis. Ale nie zawsze.
Od 1976 roku doszło do 21 „shutdownów”. Ostatni i jednocześnie najdłużej trwający miał miejsce w styczniu 2019 roku.
Jedną z rzeczy, która spotkała się ze sprzeciwem była propozycja Trumpa zawieszenia lub zniesienia limitu zadłużenia USA. Chciał w ten sposób uniknąć tego problemu w trakcie sprawowania przez siebie władzy w kolejnych latach.
W czerwcu 2023 roku ustawodawcy zawiesili limit zadłużenia dla rządu federalnego. Ma on ponownie wejść w życie 1 stycznia 2025 roku, przy czym osiągnięty wówczas poziom zadłużenia stanie się nowym limitem. Wzrost zadłużenia publicznego będzie możliwy tylko wtedy, gdy limit ten zostanie ponownie zawieszony lub zwiększony o określoną kwotę. Obecnie jedynie około 70 proc. wydatków rządowych jest pokrywanych z wpływów podatkowych, a reszta finansowana jest z emisji obligacji.
Plany prezydenta elekta – cięcia podatków i przedłużenie obniżek już istniejących – mogą jeszcze bardziej zwiększyć deficyt. Dlatego też limit zadłużenia zagraża realizacji jego planów gospodarczych.
Pamiętajmy, ze w 2025 roku Republikanie będą mieć większość w obu Izbach Kongresu. To na nich będzie spoczywać odpowiedzialność za podniesienie limitu zadłużenia. W ostatnich latach ten temat przypominał swego rodzaju balansowanie na linie. Obóz Trumpa oskarżał w poprzednich latach Demokratów o nieodpowiedzialną politykę budżetową. Teraz przyszły prezydent chce tę kwestię załatwić jeszcze przed objęciem urzędu.
Poniedziałek, 23 grudnia 2024
- 08:00 Wlk. Brytania Produkt Krajowy Brutto fin.
- 08:00 Niemcy Ceny importu
- 08:00 Wlk. Brytania Saldo rachunku bieżącego (GPB)
- 08:00 Norwegia Stopa bezrobocia s.a.
- 09:00 Hiszpania Produkt Krajowy Brutto fin.
- 10:00 Polska Stopa bezrobocia
- 14:00 Polska Podaż pieniądza M3 (r/r)
- 14:30 Kanada Inflacja producencka
- 14:30 Kanada Miesięczny PKB (m/m)
- 16:00 USA Indeks zaufania konsumentów - Conference Board
Wtorek, 24 grudnia 2024
- 00:50 Japonia Protokół z posiedzenia BoJ
- 01:30 Australia Protokół z posiedzenia RBA
- 14:30 USA Zamówienia na dobra bez środków trans. wst. (m/m)
- 14:30 USA Zamówienia na dobra trwałego użytku wst. (m/m)
- 16:00 USA Indeks Fed z Richmond
- 16:00 USA Sprzedaż nowych domów
- 22:40 USA Tygodniowa zmiana zapasów paliw wg API
Czwartek, 26 grudnia 2024
- 12:00 Turcja Decyzja ws. stóp procentowych
- 17:00 USA Tygodniowa zmiana zapasów paliw
Piątek, 27 grudnia 2024
- 00:30 Japonia Inflacja bazowa CPI w rejonie Tokio (r/r)
- 00:30 Japonia Stopa bezrobocia
- 00:50 Japonia Produkcja przemysłowa wst.
- 00:50 Japonia Sprzedaż detaliczna (r/r)
- 08:00 Norwegia Sprzedaż detaliczna bez samochodów s.a. (m/m)
- 08:00 Szwecja Bilans handlu zagranicznego (SEK)
- 09:00 Hiszpania Sprzedaż detaliczna (r/r)
- 14:30 USA Saldo obrotów towarowych (USD)
- 16:30 USA Tygodniowa zmiana zapasów gazu
- 19:00 USA Liczba wież wiertniczych dla rynku ropy
Czytaj więcej na...

Niniejsza publikacja została przygotowany przez Dom Maklerski TMS Brokers S.A. (“TMS Brokers”) z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59 00-120 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 526.27.59.131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości wpłacony, działający zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers.
TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004)
Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.
Odbiorcy, tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii doradcy finansowego.
TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji, bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym
Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.
Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji. TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.
Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i:
(i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych,
(ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe
(iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych
Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.
Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie, czy gwarancja przyszłych wyników. TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji.
Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Szczegółowe informacje dotyczące TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronach internetowych www.tms.pl w części https://www.tms.pl/zastrzezenia-prawne