Poranny
Autor: Oanda TMS Brokers

EBC dokona niebawem przeglądu swojej strategii polityki monetarnej. Czy możemy oczekiwać istotnych zmian?

Strategia polityki pieniężnej to zbiór zasad, według których bank centralny podejmuje decyzje w celu realizacji swojego mandatu. Określa ona m.in. sposób definiowania celu inflacyjnego, narzędzia służące do jego realizacji oraz sposób komunikowania decyzji i założeń opinii publicznej. Wobec zmieniających się warunków gospodarczych regularna rewizja strategii jest uzasadniona. Przeglądy takie prowadzą także inne banki centralne – obecnie swój przegląd prowadzi również Rezerwa Federalna USA.

Dotychczas strategia EBC była aktualizowana dwukrotnie. Po raz pierwszy w 2003 roku a następnie dopiero w latach 2020/21 – po niemal dwóch dekadach bez zmian. Obecny przegląd został zainicjowany w 2024 roku i jest wyraźnie mniej kompleksowy niż poprzedni, co już wcześniej zapowiedziała prezes Christine Lagarde.

Poprzedni przegląd miał charakter fundamentalny. Po latach uporczywie niskiej inflacji EBC dokonał redefinicji celu inflacyjnego. Zamiast sformułowania „poniżej, ale blisko 2 proc.”, bank zadeklarował jednoznaczny cel 2 proc., rozumiany symetrycznie, co oznacza, że zarówno odchylenia powyżej, jak i poniżej celu są równie niepożądane.

EBC potwierdził centralną rolę stóp procentowych, ale jednocześnie utrzymał istotną rolę niestandardowych instrumentów, czyli mowa tu o programach skupu aktywów (QE) czy długoterminowe operacje refinansujące (LTRO). Duży nacisk położono również na uproszczenie komunikacji – decyzje są od 2021 roku prezentowane także w krótkiej wersji , napisanej w zrozumiały sposób dla ogółu społeczeństwa. Nowością było też uwzględnienie zmian klimatycznych – zarówno poprzez integrację ryzyk klimatycznych w analizach makroekonomicznych, jak i wspieranie zrównoważonych inwestycji zgodnie z zasadami ESG.
Choć szczegóły przeglądu nie zostały jeszcze oficjalnie ujawnione, wypowiedzi przedstawicieli EBC – zwłaszcza prezes Lagarde i członkini Zarządu Isabel Schnabel – wskazują na kilka kluczowych kierunków.

W odróżnieniu od poprzedniego przeglądu, który koncentrował się na okresie niskiej inflacji, obecny skupia się na bardziej nieprzewidywalnym środowisku makroekonomicznym. Szczególny nacisk położono na badanie wpływu czynników geopolitycznych, zmian klimatycznych, napięć handlowych oraz zbrojnych konfliktów na dynamikę inflacji. Celem jest uniknięcie powtórki z 2021 roku, gdy EBC zbyt długo uznawał inflację za przejściową i zareagował z opóźnieniem. Przegląd ma również uwzględniać znaczenie oczekiwań inflacyjnych – zarówno w kontekście ich zakotwiczenia, jak i roli w transmisji impulsów monetarnych. Monitorowanie bedzie prawdopodbnie kluczowym elementem strategii.

EBC planuje jeszcze bardziej transparentną komunikację. Chce położyć nacisk na to, jak konkretne dane wpływają na decyzje monetarne. Mają się też upowszechnić analizy scenariuszowe, które były już stosowane w momentach silnych wstrząsów (pandemia, wojna w Ukrainie, konflikt na Bliskim Wschodzie). Wskazano też trzy główne kryteria decyzyjne EBC, stosowane już od 2023 roku: perspektywy inflacji, dynamika inflacji bazowej oraz siła transmisji polityki pieniężnej.

Forward guidance – czyli wyprzedzające komunikowanie przyszłego kierunku polityki – pozostanie częścią strategii. Lagarde przypomniała, że może być ono przydatne zarówno w sytuacji trwałych szoków inflacyjnych przy niskich stopach, jak i po długim okresie utrzymywania polityki ultrałagodnej. Nowością w strategii może być także większa elastyczność w podejściu do celu inflacyjnego. 

Przegląd strategii nie oznacza rewolucji w podejściu EBC do polityki pieniężnej. Zmiany będą dotyczyć raczej metod analitycznych i sposobu komunikacji niż samych instrumentów czy celów. Kluczowe niestandardowe narzędzia pozostaną w użyciu, a bank będzie starał się lepiej reagować na niestabilne i złożone otoczenie makroekonomiczne. W efekcie polityka pieniężna EBC prawdopodobnie pozostanie łagodna, przy większej gotowości do elastycznego reagowania na nowe szoki inflacyjne.

Powrót
Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowana przez OANDA TMS Brokers S.A. z siedzibą w Warszawie, Warsaw UNIT, Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 5262759131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości opłacony (“OANDA TMS Brokers”) działającą zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers. OANDA TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004).

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Informacje zawarte w tej publikacji nie są skierowane do odbiorców konkretnego kraju i nie są przeznaczone do dystrybucji do państw, w których dystrybucja albo użytkowanie tych informacji byłyby niezgodne z lokalnym prawem, wymogami i regulacjami.

Odbiorcy tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii niezależnego doradcy finansowego.

OANDA TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym.

Informacje zawarte w niniejszym raporcie stanowią rekomendację inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia delegowanego komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów, wyniku doradztwa inwestycyjnego. Niniejszy raport stanowi badanie inwestycyjne rozumieniu przepisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi, jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte, biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji i nie jest świadczeniem usług doradztwa inwestycyjnego do celów dyrektywy 2014/65/UE. OANDA TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

OANDA TMS Brokers informuje, że w przypadku usługi sporządzania rekomendacji o charakterze ogólnym, istnieje konflikt interesów polegający na wydaniu przez OANDA TMS Brokers rekomendacji o charakterze ogólnym przy jednoczesnym zawieraniu transakcji na portfelu handlowym OANDA TMS Brokers.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i: (i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych, (ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe, (iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych.

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez OANDA TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże OANDA TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie czy gwarancja przyszłych wyników. OANDA TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji. Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Wariant usługowy Stocks oferowany jest w ramach sprzedaży krzyżowej wraz z wariantem usługowym CFD. Szczegółowe informacje dotyczące ryzyk wynikających z poszczególnych usług oferowanych w ramach sprzedaży krzyżowej oraz informacje o kosztach i opłatach związanych z tymi usługami dostępne są na stronie internetowej OANDA TMS Brokers w sekcji Dokumenty.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące OANDA TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronie internetowej www.tms.pl w części https://www.tms.pl/disclaimer/