Poranny
Autor: Oanda TMS Brokers

Termin przesunięty na 1 sierpnia

Początkowo stawki celne zapowiedziane w kwietniu zostały ustalone na poziomie 10 proc.  i miały obowiązywać do 9 lipca. Ten czas miał być przeznaczony na zawieranie umów handlowych z poszczególnymi krajami. Dotychczas jednak udało się wypracować jedynie wstępne porozumienia z Chinami, Wielką Brytanią i Wietnamem. Z powodu braku postępów Trump zdecydował się na wydłużenie obowiązywania niższych stawek do pierwszego sierpnia. Nie wiadomo jednak, czy ten nowy termin będzie ostateczny. Sekretarz skarbu Bessent już kilkukrotnie sugerował, że realnym punktem odniesienia może być także pierwszy września.

Równolegle do decyzji o przesunięciu terminu Trump wysłał oficjalne listy do wybranych krajów, w których poinformował o nowych stawkach taryfowych mających obowiązywać od pierwszego sierpnia. Stawki te różnią się w zależności od kraju i mieszczą się w przedziale od dwudziestu pięciu do czterdziestu procent. W dużej mierze są zgodne z poziomami przedstawionymi w kwietniu, które zostały tymczasowo zawieszone. Taryfy obejmują jedynie te towary, które nie są już objęte odrębnymi stawkami sektorowymi. Przykładowo samochody i części samochodowe już teraz podlegają opłacie celnej w wysokości dwudziestu pięciu procent, natomiast stal i aluminium obłożone są cłem pięćdziesięcioprocentowym. Produkty z branży farmaceutycznej oraz półprzewodniki nie zostały jeszcze objęte dodatkowymi taryfami, ponieważ wciąż trwają analizy prowadzone przez Departament Handlu.

Zaskakujące jest to, że nowe stawki obejmują także Japonię i Koreę Południową, czyli dwóch kluczowych sojuszników USA w Azji. Pojawia się pytanie, czy strategia Trumpa zmierza do budowy wspólnego frontu wobec Chin, czy też do wymuszenia uległości wobec interesów gospodarczych Stanów Zjednoczonych, niezależnie od układów politycznych. Sytuacja ta pokazuje, że nawet bliskie relacje strategiczne nie chronią przed bezpośrednim wpływem polityki handlowej prowadzonej w duchu konfrontacyjnym.

Wzrost taryf wpisuje się w szerszą strategię redefiniowania globalnych zasad handlu. Świadczy o tym nie tylko skokowy wzrost średnich stawek celnych, lecz także coraz silniejsze akcentowanie bilateralnych relacji gospodarczych. Stany Zjednoczone odchodzą od dotychczasowego modelu współpracy wielostronnej i coraz częściej traktują handel jako instrument polityki siły. Strategia ta podporządkowuje relacje handlowe interesom narodowym i prowadzi do rosnącej fragmentaryzacji globalnych łańcuchów dostaw.

Jeśli chodzi o Unię Europejską media donoszą, że USA rozważają ofertę podstawowej stawki celnej w wysokości dziesięciu procent, ale z istotnymi wyjątkami dla wrażliwych sektorów. Wśród nich wymienia się przemysł lotniczy oraz alkohole wysokoprocentowe. Nadal nie wiadomo, jaki los spotka sektor motoryzacyjny i farmaceutyczny, które mają kluczowe znaczenie dla europejskiego eksportu. W przypadku produktów farmaceutycznych nadal trwają dochodzenia prowadzone przez Departament Handlu. Ich wyniki mogą doprowadzić do nałożenia dodatkowych taryf. Warto przypomnieć, że samochody importowane do USA już teraz podlegają odrębnej stawce celnej wynoszącej dwadzieścia pięć procent.

Dla Unii Europejskiej najbardziej korzystnym rozwiązaniem byłoby zawarcie porozumienia ramowego na wzór tego, które podpisano z Wielką Brytanią. Nawet w takim scenariuszu konieczne będzie jednak ustalenie wielu szczegółów technicznych, co może prowadzić do spięć i opóźnień. Proces ten może okazać się długotrwały i podatny na zakłócenia polityczne.

Cała strategia Trumpa opiera się na stopniowym przyzwyczajaniu rynków do nowego modelu globalnego handlu. Kiedy rynki reagują nerwowo, prezydent wycofuje się lub tymczasowo łagodzi ton. Gdy napięcie opada, powraca do wcześniejszych propozycji w zmodyfikowanej formie. Takie podejście ma na celu oswajanie inwestorów z nowymi regułami gry, według których światowy handel przestaje być oparty na regułach liberalnych i coraz częściej staje się narzędziem politycznego nacisku oraz strategicznego planowania. Stany Zjednoczone, jako dominująca potęga gospodarcza, coraz wyraźniej wykorzystują swoją pozycję do tego, by przekształcać globalne zasady wymiany handlowej zgodnie z własnym interesem, marginalizując dotychczasowe mechanizmy oparte na współpracy międzynarodowej.
 

Powrót
Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowana przez OANDA TMS Brokers S.A. z siedzibą w Warszawie, Warsaw UNIT, Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 5262759131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości opłacony (“OANDA TMS Brokers”) działającą zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers. OANDA TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004).

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Informacje zawarte w tej publikacji nie są skierowane do odbiorców konkretnego kraju i nie są przeznaczone do dystrybucji do państw, w których dystrybucja albo użytkowanie tych informacji byłyby niezgodne z lokalnym prawem, wymogami i regulacjami.

Odbiorcy tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii niezależnego doradcy finansowego.

OANDA TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym.

Informacje zawarte w niniejszym raporcie stanowią rekomendację inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia delegowanego komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów, wyniku doradztwa inwestycyjnego. Niniejszy raport stanowi badanie inwestycyjne rozumieniu przepisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi, jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte, biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji i nie jest świadczeniem usług doradztwa inwestycyjnego do celów dyrektywy 2014/65/UE. OANDA TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

OANDA TMS Brokers informuje, że w przypadku usługi sporządzania rekomendacji o charakterze ogólnym, istnieje konflikt interesów polegający na wydaniu przez OANDA TMS Brokers rekomendacji o charakterze ogólnym przy jednoczesnym zawieraniu transakcji na portfelu handlowym OANDA TMS Brokers.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i: (i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych, (ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe, (iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych.

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez OANDA TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże OANDA TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie czy gwarancja przyszłych wyników. OANDA TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji. Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Wariant usługowy Stocks oferowany jest w ramach sprzedaży krzyżowej wraz z wariantem usługowym CFD. Szczegółowe informacje dotyczące ryzyk wynikających z poszczególnych usług oferowanych w ramach sprzedaży krzyżowej oraz informacje o kosztach i opłatach związanych z tymi usługami dostępne są na stronie internetowej OANDA TMS Brokers w sekcji Dokumenty.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące OANDA TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronie internetowej www.tms.pl w części https://www.tms.pl/disclaimer/