Trump ogłsza cła na importowane samochody

Specjalne   •   27-03-2025 09:18
Od 2 kwietnia USA zdecydowały się nałożyć 25 proc. cła na import samochodów oraz części samochodowych. To dotyczy wszystkich krajów ale dla Kanady oraz Meksyku wprowadzono specjalny mechanizm. Cło będzie nakładane tylko na “wartość dodaną” powstałą w tych krajach, a nie na całkowita wartość importowanych cześci. Trump nie jest zainteresowany negocjowaniem wyjątków.
Trump ogłsza cła na importowane samochody

 Cła na części samochodowe z Kanady i Meksyku mają być nakładane tylko na wartość dodaną powstałą w tych krajach, a nie na całkowitą wartość importowanych części. Tym “trikiem” rząd USA prawdopodobnie chce ominąć problem, na który niedawno skarżyli się producenci aut. W ściśle powiązanych łańcuchach dostaw między Kanadą, USA i Meksykiem, części samochodowe często przekraczają granice wiele razy w trakcie produkcji. Jeśli pełna stawka celna byłaby naliczana od całej wartości towaru za każdym razem, to wówczas bardziej opłacałoby się importować części np. z Europy, bo wówczas opłata byłaby naliczana tylko raz. 

Powstaje jednak problem, bo ustalenie przez urzędników celnych jaka część tej wartości pochodzi z USA a jaka z zagranicy będzie wyjątkowo trudne. 

USA chcą chronić rynek amerykański przed konkurencją z Europy, Japonii, Chin oraz Korei. Jednocześnie powtarzana jest narracja, że Trump chce zachęcić do produkcji w Stanach Zjednoczonych. 

Cła na wartość dodaną to wciąż dodatkowe koszty dla kupujących w USA – możliwa jest utrata klientów. Niższy eksport do USA spowoduje presję na lokalną gospodarkę i miejsca pracy. Możliwe są zaburzenia całych łańcuchów dostaw - zakłady w Meksyku ściśle współpracują z Detroit. 

To spowoduje wyższe ceny nowych auto, zwłaszcza importowanych (Toyota, BMW, VW, chińskie pojazdy elektryczne) i powoduje ryzyko wzrostu inflacji w całym segmencie motoryzacyjnym. 

Dla producentów z USA oznacza to w krótkim i średnim terminie mieszankę ochrony przemysłu lokalnego i jednocześnie chaosu w łańcuchach dostaw.

Dla Meksyku i Kanady wprowadzone zmiany spowodują  spadek eksportu i wzrost niepewności.

Dla amerykańskich konsumentów działania Trumpa spowodują droższe auta i mniejszy wybór ich – co może zaszkodzić całej gospodarce.

Kanada dziś zamierza odpowiedzień na działania amerykańskiej administracji. Na czwartek zaplanowane jest specjalne rządowe spotkanie. Marc Carney zapowiedział dalsze cła odwetowe. Na początku marca kraj ten poinformował, że będzie nakładać opłąty w wysokości 25 proc. na import z USa o łącznej wartości 155 mld CAD. 

Japonia zamierza rónież zareagować. Premier kraju "Kwitnącej Wiśni" już zakomunikował, że rząd rozważy wszystkie opcje w odpowiedzi na działania Białego Domu. Przypomnijmy, że kraj ten jest drugim pod względem wielkości eksporterem aut na świecie. 

 

Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowany przez Dom Maklerski TMS Brokers S.A. (“TMS Brokers”) z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59 00-120 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 526.27.59.131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości wpłacony, działający zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers.

TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004)

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorcy, tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii doradcy finansowego.

TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji, bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji. TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i:

(i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych,

(ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe

(iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie, czy gwarancja przyszłych wyników. TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji.

Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronach internetowych www.tms.pl w części https://www.tms.pl/zastrzezenia-prawne


Kontrakty na różnicę są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.
76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami na różnicę u niniejszego dostawcy.
Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty na różnicę, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Kontrakty na różnicę są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.
76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty
w wyniku handlu kontraktami na różnicę u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty na różnicę, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.