Poranny
Autor: Oanda TMS Brokers

Najważniejsze posiedzenie Fed w tym tygodniu

Jednorazowy ruch o 25 punktów bazowych nie zdejmie jednak ciężaru z Fed. Trump nie godzi się na istnienie niezależnych urzędów w ramach administracji federalnej i dąży do podporządkowania banku centralnego własnej strategii. Najważniejszą dźwignią są tu kadry. Do Rady Gubernatorów nominował swego zaufanego doradcę Stephena Mirana, obecnego szefa Rady Doradców Ekonomicznych. Miran miałby dokończyć kadencję Adriany Kugler do 31 stycznia 2026 r. Co nietypowe, nie planuje rezygnacji z funkcji w Białym Domu – zapowiada jedynie kilkumiesięczny urlop – co samo w sobie poddaje w wątpliwość jego gotowość do obrony niezależności Fed. Komisja Senatu już go zarekomendowała; pełne zatwierdzenie może przyjść w samą porę, by głosował na najbliższym posiedzeniu.

Jeszcze dalej idzie próba odwołania Lisy Cook, której kadencja w Radzie trwa do 2038 r. Sąd Najwyższy szeroko rozumie co prawda prawo prezydenta do odwoływania kierownictwa agencji, ale uczynił wyjątek dla Fed jako „szczególnie ukształtowanej, quasi-prywatnej instytucji”. Członka Rady można odwołać tylko „z ważnej przyczyny”, zgodnie z ustawą o Rezerwie Federalnej. Wobec Cook taką przyczyną mają być rzekome nieścisłości w dawnych wnioskach kredytowych. Sąd okręgowy wstrzymał jednak odwołanie; Cook zachowuje miejsce i głos, a spór zapewne trafi do Sądu Najwyższego. Nie ma gwarancji, że ostateczny werdykt będzie po stronie banku centralnego, bo większość sędziów skłania się do doktryn wzmacniających władzę wykonawczą.

Polityczna presja na Fed nie jest zjawiskiem nowym. W przeszłości prezydencie USA Lyndon B. Johnson i Richard Nixon również próbowali wywierać wpływ – ten drugi przy użyciu wyjątkowo twardych metod – co współtworzyło zbyt łagodną politykę końca lat 60. i początku 70., a w konsekwencji „Wielką inflację” z dwucyfrowymi odczytami. Żaden z nich nie próbował jednak odwoływać gubernatorów. Pod tym względem obecne działania stanowią największe wyzwanie dla niezależności Fed od II wojny światowej. Co więcej, prezydenta wspiera minister finansów Bessent, ostro krytykując Fed w mediach, co podcina rynkowe nadzieje, że resort będzie hamować bardziej ryzykowne posunięcia.

Gdyby w najbliższych miesiącach udało się zastąpić Cook osobą z nominacji prezydenckiej, Biały Dom zyskałby kontrolę nad dwoma z siedmiu głosów w Radzie. Dodając gubernatorów Christophera Wallera i Michelle Bowman – powołanych w pierwszej kadencji Trumpa – można by zbudować większość. Krótkoterminowo wpływ personalnych roszad byłby ograniczony, bo Fed i tak wchodzi w cykl łagodzenia warunków monetarnych. Waller i Bowman, choć ostatnio głosowali za obniżką, nie opowiadają się jednak za tempem cięć, którego oczekuje prezydent.

Prawdziwym testem będzie rok 2026. Do końca lutego Rada – jak co pięć lat – musi potwierdzić na stanowiskach prezesów dwunastu banków regionalnych Rezerwy Federalnej. Zwykle to formalność, lecz „własna” większość mogłaby tym razem próbować wpłynąć na obsadę regionów. W tle pozostaje fakt, że przy zatwierdzaniu Austana Goolsbee na szefa oddziału w Chicago na początku 2023 r. Waller i Bowman wstrzymali się od głosu – rzadko spotykane w zazwyczaj konsensualnym procesie. Jeszcze większą dźwignię da koniec kadencji Jerome’a Powella jako przewodniczącego w maju 2026 r. Tradycja każe wówczas ustąpić także z funkcji zwykłego gubernatora, choć formalnie mógłby pozostać do początku 2028 r. Presja, by odszedł wcześniej, będzie ogromna, co otworzy drogę do kolejnej nominacji. W roli następcy wymienia się Wallera – poważnego bankiera centralnego – ale po doświadczeniach z Powellem prezydent może postawić przede wszystkim na lojalność i kandydata spoza obecnej Rady.

Historia uczy, że bank centralny podporządkowany polityce skłonny jest do krótkookresowego podbijania koniunktury kosztem długookresowej stabilności cen. W skrajnym przypadku grozi to ścieżką „turecką”, z inflacją na poziomie kilkudziesięciu procent rocznie. Dodatkowe ryzyka wynikają z możliwości wykorzystania ogromnego bilansu Fed do przejmowania z rynku trudno zbywalnych obligacji rządowych oraz z osłabienia rygorów nadzorczych – w tym obszarze uprawnienia banku centralnego są bardzo szerokie.

Rynki finansowe pozostają na razie zaskakująco spokojne. Rentowności długoterminowe wzrosły nieznacznie, a oczekiwania inflacyjne wciąż orbitują wokół celu 2 proc. w długim horyzoncie. Inwestorzy zdają się nie wierzyć, że prezydent ostatecznie przełamie niezależność Fed. To widać także w wycenach stóp: rynek zakłada poziom około 3 proc. na koniec 2026 r., podczas gdy Trump mówi już o 1 proc..

Związanie Fed z Białym Domem oznaczałoby jednak zmianę reżimu polityki pieniężnej. Ryzyko, że inflacja pozostanie zbyt wysoka przez długi czas, wyraźnie wzrosło. Jeśli ten sposób myślenia zacznie dominować na rynkach, prawdopobna jest korekta wycen: mocny ruch na rentownościach, zmienność kursów walut i przewartościowanie ryzykownych aktywów. Skala reakcji zależeć będzie od tego, czy scenariusz ograniczenia niezależności Fed stanie się w oczach inwestorów wariantem bazowym, a nie tylko politycznym szumem w tle.

Powrót
Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowana przez OANDA TMS Brokers S.A. z siedzibą w Warszawie, Warsaw UNIT, Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 5262759131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości opłacony (“OANDA TMS Brokers”) działającą zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers. OANDA TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004).

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Informacje zawarte w tej publikacji nie są skierowane do odbiorców konkretnego kraju i nie są przeznaczone do dystrybucji do państw, w których dystrybucja albo użytkowanie tych informacji byłyby niezgodne z lokalnym prawem, wymogami i regulacjami.

Odbiorcy tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii niezależnego doradcy finansowego.

OANDA TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym.

Informacje zawarte w niniejszym raporcie stanowią rekomendację inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia delegowanego komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów, wyniku doradztwa inwestycyjnego. Niniejszy raport stanowi badanie inwestycyjne rozumieniu przepisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi, jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte, biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji i nie jest świadczeniem usług doradztwa inwestycyjnego do celów dyrektywy 2014/65/UE. OANDA TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

OANDA TMS Brokers informuje, że w przypadku usługi sporządzania rekomendacji o charakterze ogólnym, istnieje konflikt interesów polegający na wydaniu przez OANDA TMS Brokers rekomendacji o charakterze ogólnym przy jednoczesnym zawieraniu transakcji na portfelu handlowym OANDA TMS Brokers.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i: (i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych, (ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe, (iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych.

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez OANDA TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże OANDA TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie czy gwarancja przyszłych wyników. OANDA TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji. Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Wariant usługowy Stocks oferowany jest w ramach sprzedaży krzyżowej wraz z wariantem usługowym CFD. Szczegółowe informacje dotyczące ryzyk wynikających z poszczególnych usług oferowanych w ramach sprzedaży krzyżowej oraz informacje o kosztach i opłatach związanych z tymi usługami dostępne są na stronie internetowej OANDA TMS Brokers w sekcji Dokumenty.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące OANDA TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronie internetowej www.tms.pl w części https://www.tms.pl/disclaimer/