Specjalne
Autor: Konrad Białas

Piątek 13., ale dobry dla złotego

Oczekujemy, że agencja Moody’s obniży perspektywę ratingu Polski ze stabilnej do negatywnej, ale sam rating zostanie utrzymany na poziomie A2. Naszym zdaniem taka decyzja w krótkim terminie powinna skutkować umocnieniem złotego, biorąc pod uwagę, że w ostatnich dniach rynek zaczął wyceniać bardziej negatywny scenariusz.

W piątek 13 maja agencja ratingowa Moody’s ogłosi decyzję o ratingu Polski. Od 2002 r. Moody’s utrzymuje ocenę wiarygodności kredytowej Polski na poziomie A2 przy stabilnej perspektywie ratingu. Jest to szósty stopień jakości oceny wiarygodności kredytowej i jednocześnie pięć stopni powyżej progu inwestycyjnego. Dla porównania ocena Moody’s jest jeden stopień wyższa od ratingu nadanego przez Fitch i dwa stopnie ponad ocenę Standard & Poor’s.

Czym jest rating?

Rating, czyli ocena wiarygodności kredytowej, pozwala inwestorom w szybki i prosty sposób ocenić ryzyko inwestycji w danym kraju. Pozwala uszeregować państwa (ale także instytucje i przedsiębiorstwa) pod względem poziomu ryzyka, z jakim wiąże się pożyczanie im pieniędzy (poprzez zakup emitowanych papierów dłużnych). Obniżka ratingu jest sygnałem alarmowym, który agencja ratignowa wysyła do inwestorów, ostrzegając o podwyższonym ryzyku inwestowania w aktywa danej jednostki.
Oprócz ratingu agencja nadaje także perspektywę: pozytywną, neutralną lub negatywną. Nadanie oceny negatywnej oznacza, że istnieje jedna szansa na trzy, że na przestrzeni kolejnych 24 miesięcy rating zostanie obniżony. Agencja może też wpisać kraj na listę obserwacyjną, co oznacza zagrożenie cięcia ratingu w ciągu 90 dni.
W styczniu agencja Standard & Poor’s niespodziewanie obniżyła rating Polski z A minus do BBB plus, nadając mu perspektywę negatywną. W uzasadnieniu S&P podała osłabienie niezależności i skuteczności kluczowych instytucji. Agencja krytycznie oceniła zmiany dotyczące Trybunału Konstytucyjnego, nową ustawę o mediach publicznych oraz nowelizację ustawy o służbie cywilnej.  Decyzja była zaskoczeniem, gdyż rynek wyceniał jedynie podwyższone ryzyko obniżenia perspektywy z pozytywnej do neutralnej. W reakcji na decyzję złoty osłabił się 2 proc. do 4,49 za euro.

Co mówi Moody’s?

W ostatnich tygodniach ze strony agencji Moody’s otrzymaliśmy dwa komentarze dotyczące Polski. W pierwszym z 4 kwietnia analitycy Moody’s Marco Zaninelli i Dietmar Hornung zwrócili uwagę, że kryzys wokół Trybunału Konstytucyjnego jest negatywny dla oceny kredytowej. Zaznaczono, że z uwagi na „niejasne” konsekwencje sporu, „kryzys konstytucyjny i towarzyszący mu wzrost krajowego ryzyka politycznego mogą wpłynąć na atrakcyjność Polski dla zagranicznych inwestorów”.  Łącząc te komentarze z zeszłotygodniową aferą wokół listu ministra finansów Szałamachy wysłanego do prezesa Trybunału Konstytucyjnego Andrzeja Rzeplińskiego z prośbą o niewypowiadanie się tego drugiego w mediach do czasu decyzji Moody’s, należy zakładać, że kryzys wokół TK wciąż jest w kręgu zainteresowań agencji ratingowej i prawdopodobnie był ważnym tematem dyskusji analityków Moody’s z przedstawicielami Ministerstwa Finansów.

W innym komentarzu z 13 kwietnia dyrektor zarządzający Moody’s Sovereign Risk Group Yves Lemay powiedział, że dojście do władzy „alternatywnych” partii politycznych, m.in. w Polsce, może zaszkodzić konsolidacji budżetu i reformom gospodarczym. Lemay zaznaczył, że agencja ocenia te zmiany jako negatywne dla ratingu, ale niewystarczające dla zmiany perspektywy ratingu. Powyższe komentarze razem wskazują, że ryzyko polityczne jest w sferze głębokiej analizy przez agencję, ale bez oznak podwyższonej gotowości do reakcji.

Gdzie leżą ryzyka?

Najłatwiej jest stwierdzić, że sytuacja gospodarcza jest najsilniejszą stroną Polski. O dobrych fundamentach gospodarki świadczy solidny wzrost gospodarczy w przedziale 3,5-4,0 proc., spadające bezrobocie, a także rosnące płace przy utrzymującej się deflacji, co razem wspiera popyt konsumpcyjny. Oczekiwanym pozytywnym impulsem dla konsumpcji i wzrostu gospodarczego będzie uruchomiony w kwietniu program „Rodzina 500 plus” przewidujący świadczenie pieniężne w wysokości 500 zł miesięcznie na drugie i kolejne dziecko, a w przypadku rodzin z niskimi dochodami (poniżej 800 zł na osobę) – na każde dziecko. Na tym polu nie widzimy podstaw do obniżki ratingu Polski.
Rządowe wsparcie socjalne wiąże się jednak ze wzrostem wydatków fiskalnych, przez co w opinii agencji pogorszy się stabilność makroekonomiczna kraju. Moody’s przewiduje wzrost deficytu budżetowego w tym i przyszłym roku ponad 3 proc. PKB, tj. powyżej progu wymaganego przez Komisję Europejską. Dodatkowym ryzykiem dla budżetu są zapowiedzi przywrócenia niższego wieku emerytalnego i podwyższenia kwoty wolnej do podatku. Oba pomysły wciąż pozostają w fazie odwlekanych obietnic wyborczych, ale stanowią ryzyko dla równowagi budżetowej, szczególnie że oczekiwania rządu po stronie dochodowej wciąż są niesatysfakcjonujące. Biorąc pod uwagę, że zadaniem agencji ratingowych jest z wyprzedzeniem sygnalizować zagrożenia związane z danym krajem, ryzyko reakcji ze strony Moody’s jest realne.
Dodatkowym czynnikiem ryzyka rozpatrywanym przez agencje ratingowe jest kwestia konwersji kredytów frankowych. Ostatnie komentarze z otoczenia Prezydenta sugerują, że opracowywane jest łagodniejsze rozwiązanie przewalutowania kredytów hipotecznych we frankach. Trudno jednak ocenić, na ile ta informacja jest bliska faktycznym założeniom nowego projektu, a na ile została udostępniona mediom dla wpłynięcia na decyzję Moody’s, gdyż nowa wersja prezydenckiego projektu będzie przedstawiona dopiero na przełomie maja i czerwca.

Możliwe scenariusze

W naszej ocenie podtrzymanie przez agencję Moody’s ratingu Polski na A2 ze stabilną perspektywą jest najmniej prawdopodobnym scenariuszem (przypisujemy mu prawdopodobieństwo 10 proc.). Taka decyzja byłaby sporym zaskoczeniem dla rynków finansowych, które w ostatnich dniach wyraźnie zaczęły dyskontować najgorsze rozwiązanie (cięcie ratingu). W pierwszej reakcji złoty może zyskać ok. 1,5 proc. względem euro i kolejny 1 proc. w poniedziałek 16 maja. Jednakże uważamy za najbardziej prawdopodobny scenariusz (60 proc.) obniżenie perspektywy ratingu do negatywnej przy utrzymaniu oceny A2. Wskazane powyżej kwestie polityczne i fiskalne zasługują na wysłanie sygnału ostrzeżenia do inwestorów w postaci przeniesienia Polski do grupy krajów zagrożonych obniżką ratingu. W takim przypadku reakcja rynków finansowych również powinna być pozytywna, gdyż dla części rynku w dalszym ciągu będzie to mniej negatywny rezultat. Umocnienie złotego będzie jednak płytsze, niż w poprzednim scenariuszu, ale wciąż w pierwszych dniach EUR/PLN może obniżyć się o ok. 1,5 proc.

Przypisujemy niższe prawdopodobieństwo scenariuszowi cięcia ratingu do poziomu A3 (30 proc.), gdyż naszym zdaniem ogólna sytuacja Polski nie zasługuje na gwałtowną reakcję agencji ratingowych, a taką byłaby obniżka ratingu bez wcześniejszego sygnalizowania niepokojów poprzez obniżenie perspektywy. Zaskakującą decyzję agencji S&P ze stycznia traktujemy jako podyktowaną błędami z przeszłości. W 2011 roku S&P spóźniła się o rok w porównaniu z Moody’s i Fitch z reakcją na pogarszającą się sytuację polityczno-gospodarczą na Węgrzech. Za obniżką stało przyjęcie nad wyraz ostrożnościowego podejścia w odniesieniu do skutków polityki gospodarczej, ignorując solidne fundamenty makroekonomiczne. Cztery miesiące po tej decyzji sytuacja w Polsce zdaje się być mniej katastrofalna, niż agencja zakładała. Jakkolwiek zgadzamy się, że wiarygodność kredytowa Polski w ostatnich miesiącach uległa pogorszeniu, to nastąpiło to w stopniu niewystarczającym, aby uzasadniać cięcie ratingu teraz, jak i w styczniu. Mimo to, jeśli Moody’s zdecyduje się na taki krok, należy oczekiwać wzrostu zmienności złotego i jego krótkoterminowej słabości. Jednak skala osłabienia powinna być umiarkowana i zamknięta pod 4,50, biorąc pod uwagę ostatnie dyskontowanie najgorszego scenariusza.

Inwestuj teraz! Otwórz aplikację mobilną TMS Brokers.

Powrót
Zastrzeżenia prawne

Niniejsza publikacja została przygotowana przez OANDA TMS Brokers S.A. (dawniej: Dom Maklerski TMS Brokers S.A.) z siedzibą w Warszawie, ul. Złota 59, 00-120 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000204776, NIP 5262759131, kapitał w wysokości 3,537,560 PLN, w całości opłacony (“OANDA TMS Brokers”) działającą zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, wyłącznie na potrzeby klientów OANDA TMS Brokers. OANDA TMS Brokers podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zezwolenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. (KPWiG-4021-54-1/2004).

Niniejsza publikacja jest publikacją handlową w rozumieniu art. 36 ust. 2 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Informacje zawarte w tej publikacji nie są skierowane do odbiorców konkretnego kraju i nie są przeznaczone do dystrybucji do państw, w których dystrybucja albo użytkowanie tych informacji byłyby niezgodne z lokalnym prawem, wymogami i regulacjami.

Odbiorcy tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji inwestycyjnej na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii niezależnego doradcy finansowego.

OANDA TMS Brokers przy sporządzaniu niniejszej publikacji nie uwzględniał indywidualnych potrzeb i sytuacji danego inwestora. Inwestycje oraz usługi przedstawione lub zawarte w niniejszym dokumencie mogą nie być dla konkretnego inwestora odpowiednie, dlatego w razie wątpliwości dotyczących takich inwestycji bądź usług inwestycyjnych zaleca się konsultację z niezależnym doradcą inwestycyjnym.

Informacje zawarte w niniejszym raporcie stanowią rekomendację inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia delegowanego komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów, wyniku doradztwa inwestycyjnego. Niniejszy raport stanowi badanie inwestycyjne rozumieniu przepisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.

Odbiorca niniejszego raportu musi dokonać własnej oceny, czy inwestycja w jakikolwiek instrument, do którego niniejsza publikacja się odnosi, jest dla niego odpowiednia w oparciu o korzyści i ryzyka w nim zawarte, biorąc pod uwagę jego własną strategię oraz sytuację prawną i finansową.

Żadna z informacji przedstawionych w niniejszej publikacji nie stanowi porady inwestycyjnej, prawnej, księgowej czy podatkowej lub oświadczenia, że jakakolwiek strategia inwestycyjna jest adekwatna lub odpowiednia z względu na indywidualne okoliczności dotyczące odbiorcy, jak również nie stanowi w żaden inny sposób osobistej rekomendacji i nie jest świadczeniem usług doradztwa inwestycyjnego do celów dyrektywy 2014/65/UE. OANDA TMS Brokers nie świadczy usług doradztwa podatkowego związanych z inwestowaniem w instrumenty finansowe i zaleca skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym.

OANDA TMS Brokers informuje, że w przypadku usługi sporządzania rekomendacji o charakterze ogólnym, istnieje konflikt interesów polegający na wydaniu przez OANDA TMS Brokers rekomendacji o charakterze ogólnym przy jednoczesnym zawieraniu transakcji na portfelu handlowym OANDA TMS Brokers.

Niniejsza publikacja ma jedynie informacyjny charakter i: (i) nie stanowi ani nie tworzy części oferty sprzedaży, subskrypcji lub zaproszenia do nabycia lub subskrypcji jakichkolwiek instrumentów finansowych, (ii) nie ma na celu oferowania nabycia lub zapisu ani nakłaniania do nabycia lub zapisu na jakiekolwiek instrumenty finansowe, (iii) nie stanowi reklamy jakichkolwiek instrumentów finansowych.

Niniejsza publikacja została sporządzona z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz zasad obiektywizmu w oparciu o ogólnodostępne informacje. Informacje i opinie zawarte w niniejszym dokumencie zostały zebrane lub opracowane przez OANDA TMS Brokers w oparciu o źródła uznawane za wiarygodne, jednakże OANDA TMS Brokers oraz podmioty z nim powiązane nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie niedokładności lub pominięcia. Niniejszy dokument wyraża wiedzę oraz poglądy jego autorów, według stanu na dzień sporządzenia.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie powinny być traktowane jako wskazanie czy gwarancja przyszłych wyników. OANDA TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych na podstawie niniejszej publikacji. Data na pierwszej stronie niniejszej publikacji jest datą sporządzenia i jej opublikowania.

Wariant usługowy Stocks oferowany jest w ramach sprzedaży krzyżowej wraz z wariantem usługowym CFD. Szczegółowe informacje dotyczące ryzyk wynikających z poszczególnych usług oferowanych w ramach sprzedaży krzyżowej oraz informacje o kosztach i opłatach związanych z tymi usługami dostępne są na stronie internetowej OANDA TMS Brokers w sekcji Dokumenty.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 71% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Szczegółowe informacje dotyczące OANDA TMS Brokers, zasad sporządzania i rozpowszechniania rekomendacji, źródeł informacji, określenia odbiorców rekomendacji, terminologii fachowej, konfliktów interesów, jak również częstotliwości wydawania i ważności rekomendacji, wskazane zostały na stronie internetowej www.tms.pl w części https://www.tms.pl/disclaimer/